May 3, 2010

*Gula Tak Ada...

Hujung minggu aku berada di kampung, pulang melawat mak, adik, mak n anak2 sedara.kali ni pulak,ramai yg ikut kami pulang, so meriah dan riuhlah rumah mak. Yang paling best sekali, dapat pulak makan durian dari pokok kat depan rumah yg "baru je belajar gugur", kata mak! pehh! sedap giler !!

Sabtu tu, kami menurut kehendak kanak2 yg ramai untuk pergi bermain air di water world BP... so berduyun2lah kami ke sana. Mak siapkan nasi lemak n aku buat sambal udang n goreng ayam. Semua2 ni nak kena seludup masuk ke WW... maklumlah makanan kat sana dah lah costly... tak sedap lap tu... hehe!! alaaa... apa2 pun memang puas lah makan makanan yg disediakan sendiri n savinglah. Puas hatilah bebudak tu semua dapat bermain dan bermandi manda kat sana.

Balik di rumah mak, aku kuar bawak mak berbelanja barang2 keperluannya di kedai yg biasa kami kunjungi. Mak dapat cari semua barang2 yg diperlukannya, kecuali gula pasir. "Gula tak ada" kata perempuan pembantu kedai tu. "Haa?? tak ada?" tanyaku semula. Dia hanya menggelengkan kepala. Lepas siap membayar harga barang2 mak, aku cakap kat mak, gula bukan tak ada, tapi mereka tak nak jual. sebabnya senang jer... nak sorok lah tu... lepas tu senang sket nak jual ngan rega yg lebih tinggi.

sebelum bergerak pulang ke KL pagi hari minggu, aku berpesan ngan adikku CT, "tolong carikan gula untuk mak, kedai depan Ismail School tu tak jual, dah habis!" jawab CT... "kalau awak nak tau, kat sini semua kedai dah abis stok gula!" Boleh ke jadi cam tu? Cehh!! bosan betul ngan kerenah peniaga nie.

No comments: