August 4, 2011

Senyum Pagi Ramadhan ke 4

Waktu memandu ke pejabat aku selalu akan mendengar Suria pagi KL FM rancangan Al Zikra terbitan hj manan selamat setiap hari bermula dari pukul 6.45 sehingga 7.00 pagi. Lepas tu baru aku tukar channel lelain lak (tapi bukan Sinar) nak dengar berita. Berita kat Suria ni pada aku serious sangat macam berita kat tv!

Tadi ustaz ada menceritakan tentang fadhilat memberi makan kepada orang di bulan ramadhan ini, amat besar pahalanya. Manusia yang paling rugi di akhirat ialah manusia yang kaya ketika di dunia tetapi tidak memberi sedekah dan membuat amal jariah. Ustaz menyatakan bukan lah memerlukan belanja yang besar jika kita ingin bersedakah. Paling2 pun kita boleh membuat kuih cengkodok dan menghantarnya ke surau, pasti akan habis, kata ustaz.

“Bukan susah mana membuat cengkodok, ambil tepung, masuk garam, masuk telur, masuk air dan kacau. Lepas tu kita fikir kita nak buat cengkodok apa, cengkodok bawang? Haa, ambil bawang masukkan ke dalam tepung dan goreng. Lepas tu pegi hantar ke surau buat Jemaah berbuka puasa nanti. Mesti habis dimakan”


Betullah kata ustaz, lagi banyak kita bersedakah lagi banyak gandaan pahalanya.

Hampir tamat siaran beberapa ketika sebelum pukul 7 bagi, DJ KL FM tu memberitahu dia ada menerima sms dan dia ketawa membacanya. Ada pendengar sms minta resipi cengkodok bawang ustaz!

Hahahah!! Aku pun berderai ketawa sama! Apalah…….

No comments: