June 20, 2012

Apa kena ngan aku nih?!

pejam celik pejam celik dah mendekat penghujung bulan June, meaning dah setengah tahun 2012 ni rupenya.  sedar umur semakin meningkat, hutang rumah dan kete tak habis2... cemana lah nak grow old gracefully nie....? rumah tu tak boleh nak kata apalah, tapi berhutang dengan bank pasal kete tu sendiri yg cari pasal mengada2 nak tukar kete every 4 years.. which i can live without and just settle down with the toyot yg tak bermasaalah tu. tapi sebenarnya nafsu tu tak mengira usia sebenonya. hmmmmhhhhhh....  berfikir dahulu pendapatan ke poket sendiri, berfikir kemudian dah terlepas pendapatan ke bank.
 

i can consider myself a thrifty person all those years and can content my spending habit, tapi kenapa tahun 2012 ni saya jadi cengini? mid life crisis ker? tiba2 saya saya jadi sangat takut dengan diri saya sendiri!  baru2 ni saya macam terpukau (kunun..) apabila menukar spek mata berharga RM1,200, apa pekdahnya pun saya tak tahu... i can see clearly too with the RM600 spectacle but i choose to sejahterakan tokeh kedai spek tu and beri untung lebih kepada dia. (sebelum tu saya dah membeli Peti Ais baru yg beso and yg lebih tinggi dari saya, and ganti TV beso the previous month.. apa kena dengan saya nie??? and oh ya, saya juga beli gelang emas, ganti gelang lama!! ishkkk!! ishhhkkk!!). 

That's it. bila saya tersedar diri saya segera pindahkan credit card dari purse saya ke dalam drawer kat umah sahaja. tak perlu ikut saya ke mana2 lagi. saya juga jadi risau melihat balance saving account saya yang merosot macam empangan air di musim kemarau. Saya harus pastikan kesedaran ini akan terus berkekalan dan berdoa supaya Allah lindungi hati saya supaya hidup lebih bersyukur dan bersederhana sahaja. i just have to full fill the needs, not the wants. ikut rasa binasa diri. 
Ini adalah Ingatan kepada diriku sendiri.

No comments: