July 11, 2012

Baiknya Hati...


Pagi ini macam orang sume baik2 jer! dari car park ke office aku perlu melintasi 3 jalanraya sehala untuk sampai ke pejabat. Satu jalan besar 4 lorong dan dua lagi 2 lorong sahaja. Seperti biasa aku menunggu di tiang traffic light pertama sebelum diberi isyarat hijau melintas jalan. Kereta adalah beberapa buah, jarang2 tetapi laju2 semuanya maklumlah pagi2 jalan clear, sedap la memecut di tengah2 kota ini (sebab adalah hampir mustahil untuk melakukannya pada waktu puncak). Lampu hijau kemudian mula berkelip2 memberitahu pemandu kenderaan bahawa ia akan bertukar ke warna kuning dalam beberapa saat lagi, so maksudnya (pada aku lah) cepat2 sket kalau masih nak jalan. Tapi ketika inilah sebuah MPV ni dah berhenti di hadapan line belang! Belum kuning lagi tu! Baguslah pemandu yg sangat berhemah ini! Tapi aku tetap menunggu sehingga lampu menjadi hijau baru aku melintas. takutlah jugak kalau tiba2 ada kereta lain yang menderu laju di sebelah lorong MPV tu sebab dia telah berhenti sebelum lampu merah! Ada 4 lane tu! Uiii takutt! Aku angkat topi kat driver MPV tu! Susah nak cari pemandu Malaysia yang perihatin kepada pelintas jalan.

Dan aku perlu melintas satu jalan lagi di bawah jejantas sky walk utuk ke pejabat. Di situ cuma ada garisan kuning tanpa traffic light. Sedang aku berdiri menunggu peluang, ada sebuah kereta yg mendatang ini terus berhenti dan memberi isyarat untuk ku melintas. Selalunya pemandu2 ni akan berlumba2 dengan pejalan kaki supaya memberi laluan kepada mereka mendahului. Aku terasa macam berada kat US la pulak di mana kebanyakan pemandu2nya sangat bersopan dan amat berhemah kepada pejalan2 kaki. Tak perlu kita macam main galah panjang masa nak melintas jalan.

I will pass the kindness around masa balik nanti, for the benefit to others pulak! Kita boleh melakukan kebaikan sebenarnya sekiranya kita mendidik diri kita dengan nilai2 kesabaran. Bukan mudah terutama dengan perangai orang2 kita. Tapi marilah kita cuba.

No comments: