October 8, 2009

*Bomoh Pencuri

adalah satu kisah yang berlaku di zaman serba moden ini. ini kisah makku di kampong. sebelom raya ari tu adik pompuan ku CT ada bercerita tentang mak & makcik kehilangan duet beratos hingget. Duet diaorg ni disimpan di celah2 lemari & bawah kain baju. betolll! lepas abah meninggal, mak tinggal kat umah berdua jer ngan makcik (adik mak). makcik ni kurang upaya sket, sebab kaki dia mcm pendek sebelah sebab kena sakit polio masa umur belasan tahun dulu dan tak mendapat rawatan yg sempurna. dari demam tarik yg tak kebah2 akhirnya badannya mengecik dan kaki dia tak boleh berjalan sempurna dan hasilnya ialah inferiority complex. so makcik mmg duduk dlm umah jer lah...

memula mak suspek salah sorang cucunya yg suka lepak n meleset2 kat umah mak yg buat kerja mencuri duet tu. so mulalah mak bagi nasihat dan meminta supaya dipulangkan mana2 belen duet yg belom belanja tu... sbb mak nampak cucu ni tetiba mewah plk membeli barang2 mainan dan makanan sedangkan kalau dilihat pada keadaan biasa memanglah kurang mampu dia nak membeli-belah cam tu.tapi cucu ni tak mengaku dan kata dia tak buat, sume barang2 yg dia dapat adalah dari abangnya...yang masih menunggu panggilan menyambung pelajaran ke mana2. paling2 bila didesak2 selalu, dia menangis dan tak datang lagi umah mak.

masa balik raya baru ni, cucu mak ni pelan2, malu2 datang semula ke umah mak..., ialah umah dia belakang umah mak jer! lagipun seronok la kan ramai2 berhimpun makan2 n tengok tv. bila disoal siasat dia tetap tidak mengaku buat kerja2 curian ni.. so kita pun close the case... ialah, selagi tak nampak tak boleh nak tuduh dia, lagi pun tak ada bukti. kita kira duet yg hilang tu dah bukan rezeki mak & makcik.sebelum balik kl ari tu, aku adalah bagi duit bulanan dan raya kat mak & bagi gak kat makcik dan pesan sungguh2 kat depa soh simpan n jaga duet2 raya pemberian org elok2.

Selang dua tiga ari aku kat umah, CT tepon lagi dan kata makcik ilang duet lagi dan kali ni, sekeping gelang emas peninggalan arwah atokmak pun kena kebas sama! naik ler darah aku dengar. tapi duet mak masih selamat. aku kata kat adik aku tu, ini bukan keje budak2 sbb budak2 tak tau appreciate barang kemas, kalau dia amek pun nak buat apa, bukan dia minat nak pakai pon. Aku rasa ini mesti keje org tua ni. So licinlah duit raya yg org2 sedekah kat makcik... dahlah dia cam tu... tegamak lak si pencuri bedebah ni sapu licin duet n gelang makcik!

Hmmmh! mak bisinglah dan tanya lagi kat cucunya tu kalau2 betul dia ada amek harta benda makcik tu dan tentulah jawapnya tidak.. So bapaknya pun kata tak per, dia panggil pawang nak tengok apa benda yg buat kacau kat umah mak!

Petang tu si pawang ni datang umah mak dan apa katanya ? kat umah mak ada hantu raya, momok itam! momok itam tu lah yg buat keje2 tu... dia ada berlegar2 kat dapo umah mak. mak aku tak takut ke pulak dengar cite2 cam tu yg kat umah dia ada hantu? tentulah dia jadi tak senang duduk! Makcik pulak mmg port dia kat dapo, so makcik lah target utama momok itam ni. aku dengar cite ni dari adik akulah... temperature aku pun naik tinggi dengar cite2 macam ni. Aku tepon mak dan cakap ngan mak jngan pecaya menda2 cam tu. mana hantu guna duet? hantu tak pakai gelang. hantu nak beli apa ngan duet tu? dia tak payah beli makanan, baju ker, rokok ke, tiket bas ke apa ke. ni mesti keje orang ni, aku kata.

aku soh CT bawak emak gi wat repot polis, so sesiapa yg buat benda2 tak elok tu dia akan rasa risaulah. kalau tak sampai bila2 pun asal mak aku hilang barang jer nanti kata nak wat cemana, momok itam yg amek... sakit betol ati aku.

bersambung....

No comments: