September 27, 2015

Hari Raya Aidil Adha



Hari Raya Aidiladha tahun ni aku balik kampong pada pagi raya! Tak pernah lagi aku balik pagi2 raya, ini kali pertama! Aku tak mahu balik pada malam raya kerana pastinya kebanyakan orang akan berbuat begitu dan itu akan menyebabkan aku terperangkap dalam kesesakan di hiway! Lagipun petang rabu tu aku berpuasa, dan hendak berbuka puasa di rumah. Dan yang paling best sekali nak sampai rumah mak pagi raya tu dan terus boleh makan! Selalunya saban tahun aku yang akan masak utk hidangan raya, kali ini aku berpesan kepada adikku supaya dia siap2 masak utk kami makan bila sampai nanti! Hahaha!! baru dia rasa! Kami sampai rumah terus ke meja makan utk sarapan pagi raya beramai2! Dia masak soto ayam utk hari raya haji kali ini.



Acara kami sepanjang hari raya adalah makan-makan je! Petang raya aku keluar ke Bandar dengan adik untuk membeli kopi 434 yg femes tu sebab ada pesanan dari sahabat di KL, dan terus singgah minum2 di situ. Sepanjang kami duduk di situ aku tengok tak putus2 orang datang membeli kopi. Memang kaya cina tu jasa orang melayu yg tapau berbungkus2 kopi 434 tu utk dibawa pulang. Aku jangkakan mereka semua seperti aku yg membeli utk kegunaan sendiri dan membeli untuk teman2 yg memesan.



Jumaat pagi aku keluar jogging dgn anak saudaraku di tepi tanjung muar. Cuaca nyaman dan redup, memang seronok berlari2 anak di tepi tanjung pagi2 cam tu.



Pada hari Sabtu, sahabat lama yang sama2 bersekolah di sekolah menengah SAB pula membuat majlis perkahwinan anaknya dan ramai2 kawan2 sekolah dijemput hadir. Aku meminta adikku menemani aku ke majlis yg diadakan di hotel classic muar sebab aku malas nak drive and cari parking! Seronok lah dapat berjumpa teman2 sekolah di majlis tu. Kecohnya macam reunion pulak. Selalunya majlis perkahwinan seperti itu rakan2 pengantin yang bersukaria dan terlebih bergembira tapi kali ini kawan2 mak pengantin pula yang terlebih2 over! Hahahaha!! Lantak lah labu….!
borak2

suka sangat lah tu jumpa yg lama tak jumpa!

Entah apa yg kelakar sngt, smpai tak ingat!



kecoh2 kat majlis orang ! hehehe!!


Petangnya aku hendak pulang ke kota semula, hendak berehat sehari di rumah sebelum menyambung kerja seperti biasa pada hari Isnin. Kami bergerak keluar sekitar pukul empat petang. Banyak kereta di atas jalan. Semakin menghampiri kota, jerebu semakin tebal dan menyesakkan nafas! Bila keadaan kenderaan semakin banyak, kami memasuki lebuhraya lekas untuk mengelak kesesakan yang lebih teruk dan kami selamat sampai ke rumah pukul 645 ptg. Jerebu memang teruk sangat di KL!


No comments: