November 7, 2010

*Lawatan ke Melaka (2)

CT sampai ngan wirawati2 berani mati di tepi swim pool. hehe!! Berangkutlah budak2 tu sume naik ke level 7. bilik aku level 10. Masa kami sampai kat swim pool,ada tiga empat orang jer kat situ. so traffic air sangat lancarlah ketika tu, bestlah. Then aku nampak Ros & Familinya! kami memang tau plan ke Melaka dan duduk di hotel yg sama tapi barulah sempat jumpa kat c2! sibuk ngan aktiviti memasing! Dok dlm swim pool tak lama sangat sbb sangatlah sejuknya. mungkin faktor cuaca yg mendung dan keberadaan swim pool di tahap ketinggian 7 tingkat menyebabkan kedinginan yang agak melampau. Ceh!

Sebelum maghrib, CT n Family nak bergerak pulang, sebelum tu kami pergi makan dulu di satu gerai di tepi highway Semabok(?). Selesai dinner, kami pun menghala ke haluan masing2. janji akan jumpa semula esok hari di rumah mak.

Mula2 tadi kami ada rancangan hendak naik beca berhias dari hotel ke Jonker's Street. tapi bila memikirkan kami dah dlm perjalanan tak payahlah pulang ke hotel, terus shj kami menghala ke Jonker's Street tu. Aku rasa itulah kali pertama dan terakhir aku akan ke sana. Cukuplah sekali. Sesak nafas aku. tak ada apa pun yang menarik. kami spt terasa berada di tempat yang salah. bukan di malaysia. terasa macam pelancung di tanah besar China pula! aku tak tahu apa yg seramai2 manusia2 tu buat berasak2 kat sana.

Rasa amat lega sebaik dapat mengeluarkan diri dari kawasan tu. sungguhlah melaka ali rustam maju.

Kami berjalan keluar melalui celah2 bangunan lama yang antik dan unik kat sekitar kawasan tu. keadaan ketika itu amat sunyi dan gelap; jadi lajulah kami melangkah mencari arah parking tempat kami meletak kereta. tak ada orang lalu lalang! yang kami nampak di hadapan kami ada seorang lelaki yg berjalan menggunakan tompang kaki (tongkat); dan kemudian ada seorang nyonya entah dari mana timbul di belakang kami. tetiba kami ternampak ada satu bangunan bertulisan jawi diapit oleh tokong Cina. aku berhenti dan membaca tulisan tersebut. Makam Hang Kasturi! terkejut dibuatnya. aku dan hubby pun meninjau2 kawasan makam yang kelihatan amat suram di kegelapan malam sambil membacakan Al Fatihah utk Hang Kasturi. Nyonya yang tadi tu pun boleh berhenti sama di sebelah kami, dan melihat apa yg kami buat! mungkin dia ingat kami nampak sesuatu yg dia tak nampak! hehe!! Kami baca Fatihah jer Nyaa.

Apa2 pun walau bangunan di bandar Melaka tu antik2 belaka, tetapi ianya telah di makeup dan dihiaskan dengan baik sehingga kelihatan menarik dan hebat!

Kami sampai di hotel kepenatan dan terus tidur selepas berkemas2 apa yg patut. esoknya selepas bersarapan di hotel, kami terus mencari jalan pulang ke kampung.

No comments: