November 6, 2010

*Lawatan ke Melaka

Jumaat, cuti Deepavali. hari ni, kami nak balik kampong tapi singgah di Melaka dahulu. perancangan kami untuk singgah di melaka dlm perjalanan pulang ke kampung ni memang dah dibuat beberapa minggu lepas.

awal2 pagi aku dan hubby memulakan perjalanan kami ke Melaka. Perjalanan yg kami sangka lancar rupanya tidak lah begitu lancar. biasalah bila ada cuti yang agak panjang sket, ramailah yang mengambil peluang merehatkan diri. mula2 sekali, jalan yang terkemut2 tiba2 sangkut tak bergerak2. dan seperti yang dijangkakan, memanglah ada kemalangan yang berlaku. rakyat malaysia memang terkenal seantero dunia sebagai rakyat yang perihatin dan mesra accident, jadilah pula jem kereta yg melekat2. ramai pemandu yang memperlahankan kenderaan mereka untuk melihat2 dan membuat spekulasi masing2 tentang kemalangan yang berlaku tu. sungguh menyakitkan hati.

apabila kete dah mula dapat agak melancar dalam pemanduan, tetiba sangkut semula. aiikkk... takkan ada accident lagi. tak lama kemudian kelihatan seorang lelaki yang hanya berseluar tidak berbaju dan tidak berkasut berjalan di tengah2 lebuhraya di dalam cuaca yang panas terik ketika tu. nampaknya seperti mat bangla atau dari India. dan sebagai rakyat malaysia, aku dan hubby perlu membuat spekulasi. Kesian lah ngan mat tu, mungkin dia tertekan dengan hidup, sudahlah merantau tapi tidak mendapat pekerjaan seperti yang diharapkan. keluarga ditingalkan menaruh harapan kepadanya tetapi kelihatan dia sendiri seolah2 tiada harapan. sekiranya dia masuk secara haram, apabila dicekup nanti, tak berguna satu sen pun. cubalah bayangkan sekiranya kita berada di tempat dia. Ohhhh... tak sanggup aku memikrkan. Bersyukurlah aku dilahirkan di tanah melayu ini.

sampai di Melaka dah pukul 12.00 tengahari. daftar masuk ke Hotel dan berehat2 sebentar. Selepas solat Zuhur kami memulakan missi kami, iaitu berjalan2 di sekitar bandar melaka ali rustam maju. mula2 kami ke mahkota parade, saja2 lah nak tengok2 apa yang ada kat sana. sama ajelah macam gedung membeli belah kat KL nu. hari tu ada pertunjukkan tarian india oleh gadis2 dan pemuda2 tionghua kerana teman2 india mereka sedang beraya. pandai lah mereka menari dengan sari dan punjabi suit yang sungguh berwarna warni!

kami tak beli apa2 pun. cuma makan aiskerim berjenama yg 2 skop berharga RM20...hehhh!! makan tu makan gak, tapi merunggut la jugak! harganya boleh dapat empat kotak aiskerim walls dan boleh simpan sampai dua bulan dam peti ais.

Sedap2 tengah melepak atas kerusi urut Gintel, tiba2 CT tepon kata dia dah kat Melaka, nak lepak2 kat swim pool kat hotel! aku ngan hubby pun bergeraklah pulang ke hotel nak menyambut tetamu2 kami itew.

No comments: