January 12, 2010

*Kehidupan dan Rezeki

Ahad baru2 ni aku pegi kedai spek sebab nak buat sun glass baru. the only shade yg aku ada dah punah akibat dibiarkan di dalam kete all the time. and that is the second time sun glass aku end up with the same fate.. actually i guess i never learnt enough! heheh!! iyelah bila simpan dalam kete,spek tu panas sejuk panas sejuk sampai mengembang dan lastly cermin tu pun tercabut kuar! ingat2 aku sempat pakai dalam setahun lebih jer.. so this time aku akan simpan dalam hand bag so it will last longer. InsyaAllah!
Aku ada berkenan ngan satu fesyen ala2 mak datin ni,cuma reganya agak kurang memberangsangkan wallet aku... tapi the sales assistant tu bukan main lagi promote set bonia tu kat aku... last2 being pompuan, aku pun terpedaya dan terus setuju jer lah... peksa mata and she said will give me a call once ready. tak sabar plk mak nak tunggu spek tu siap! hehe!!

on the way back tu aku singgah kedai kat umah beli roti. masa di kedai aku nampak ada sorang lelaki ni sedang cuba menjual something to hubby yg menunggu dlm kete. i can see that hubby said no. bila aku sampai lak, mamat ni berpaling kat aku dan menunjukkan kopok yg dibawanya dan meminta aku membelinya.. aku cuma senyum dan menggeleng kepala. dia hanya melihat aku masuk ke dalam kereta. aku dapat melihat mukanya yg kelihatan sedih sambil memegang dua bungkus keropok di tangan kanan dan tanggan kiri mengendong beberapa bungkus lagi dalam satu plastik yg agak besar. sambil memandu kete hubby kata "dia tu merayu2 tadi soh beli keropok dia!" sayu pulak hati aku mendengarnya. aku kata "kot2 dia memang susah sangat tak B? meh lah kita g beli plak!" tapi hubby lain kali klu kita jumpa dia kita beli... lagi pun kami dah nak sampai umah. aku masih teringat2 bayangan kesedihannya, dan merasa kesal mengapa aku tak membeli at least sebungkus keropok dari org tu...

Kisah penjual keropok tu mengingatkan aku kepada kejadian yg diceritakan arwah abah masa dulu-dulu. Masa tu aku masih bersekolah menengah dan abah masih mengajar. Abah bercerita dengan Mak tentang seorang penarik beca sewaktu abah behenti membeli barang di kedai runcit yang dipanggil "kedai bongkok". Masa tu abah kata ada seorang tua ni, bawak beca. dia masok kedai dan terus minta beli beras 50 sen. Cina kedai tu tak banyak soal dan terus bungkus dan bagi kat orang tua tu. Lepas tu dia pun pegi. Abah kata dia tergamam tengok kejadian tu. Cina tu kata kat abah, orang tu memang biasa beli barang sikit2 kat kedai dia. Kesiannya. Abah kata kat mak, dia rasa terkejut sampai tak terfikir masa tu nak hulurkan sikit sedekah kat orang tu. Lepas oraang tu dah pergi baru dia rasa menyesal tak sudah... sedihkan. tak dapat aku bayangkan apa yg dimakan oleh keluarga penarik beca tu...

Aku amat bersyukur kepada Allah kerana telah memberi rezeki kepada kami sekeluarga. Ya Allah, lapangkan rezekiku supaya aku akan menjadi seorang umat yang lebih perihatin akan kesusahan saudara2 Islamku yg lain. Aminnn.

No comments: