January 21, 2010

*MC

2 hari aku MC, hari Isnin dan Rabu.
Hari Isnin aku tak pegi keje sebab sakit kepala cam diketuk2 dari belakang, sungguh tak selesa.Bila aku g klinik, doc kata tekanan darah aku tinggi… 150/100 ; dia tanya "keje stress ker?" aku kata stress biasa2 jer…

Dia kata the sakit kepala maybe buat my blood pressure naik, atau the blood pressure naik menyebabkan aku sakit kepala. Dia soh aku datang lagi esok dan lusa sebab nak monitor my blood pressure.

Hari Selasa aku keje, kepala masih gak gemeng lagi ditambah lak dengan allergic gatal2 dah mula menyerang semula. lagilah sakit kepalaku. aku makan ubat allergic yang memang sentiasa ada stok, tapi kali ni dah lambat sungguh keberkesanannya. kakiku naik gatal2 sehingga bengkak! Keja banyak lak tu...sibuk nak tergaru2 lagi, mana nak jawab tepon, nak check po, check inv, baca ITB...

Kol 5 aku belah. Nak kena g klinik buat susulan check up blood pressure. Sambil driving aku berkata2 dalam hati, mesti tekanan darahku tak turun bila aku sampai di klinik nanti, sebab memandu dalam jem sesungguhnya adalah salah satu punca yang pasti menyebabkan aku stress. Betol pon... masih 150/100. Doc kata, "kalau esok tekanan darah awak tak turun, almost comfirm awak ada high blood pressure and i have to start giving you medication". Terasa sangat dah tua, macam-macam penyakit ada…..
"esok awak datang pagi, check pressure and amek darah to check kolesterol. don't eat anything after 10.00 pm and before you datang klinik"

Malam tu, aku g makan mee goreng mamak kat kedai mamak ngan hubby n tapau for orang2 umah. balik umah aku makan 2 biji ubat actifast & extend. kol 10 aku knock-offkan diri. Kalau dah tido macam baby mesti esok ok nyer...

Kol 8.30 pagi aku pegi klinik, tengok org ramai...9.30 pagi baru turn aku sampai! Doc wat blood pressere check lagi, this time ada kurang sket 140/90 "at boarder", katanya. Lepas tu kena amek darah and kena kincing. Haiyoooo... satu minit sebelum aku dipanggil masuk tadi, aku baru jer bertenggek kat toilet!

The result will be made known in 3 days time. Then doc will determine whether or not i should be on medication. pesanannya, kurangkan makanan masin (favourite aku kicap), kurangkan makan daging... nasib baik aku mmg tak berapa makan daging pun. esok lusa tau lah tu....

1 comment:

Anna_M said...

U better start to control your food intake..kdg2 sbb utama dia byk sgt makan kat luar...garam byk MSG byk..i tell u once ko confirm ada, ko kena makan ubat sampai mati....silap haribulan terlampau tinggi lagi bwk bahaya...

take care...makan rebus2 dan ulam2 je dari skg..eh, silap ko x suka ulam.....