October 27, 2010

*Mencari Jodoh....Kucing









aku ada seekor kucing betina. namanya Chomel. semenjak dua menjak ni dia menjadi “merenyam” sangat. gatal la tu. aku biasa dengar kucing jantan mengiau2 miang mengurat kucing betina. tapi tak pernah dengar kucing betina yang gatal memanggil2 kucing jantan. itulah yg dibuat oleh si chomel yg baru berusia 6 bulan.

naik darah aku dibuatnya. ada satu ketika aku standby dengan bekas spray air di tangan. setiap kali dia mengiau gatal, aku akan sembur air ke mukanya. mencicit dia lari dari aku. tapi sekejap aja. tak lama kemudian dia akan ulangi semula mengiau2 gatal. tuhan aja tahu betapa siksanya telinga aku. kegatalannya tu sungguh menaikkan darah aku hingga menimbulkan rasa benci pada haiwan tu. aku pernah rasa hendak menghalaunya keluar dari rumah: "hoi!! berambus la ko! nyah dari sini!!", tapi masih tak tergamak lagi. masih ada sekelumit kesabaran di hatiku. selama2 aku membela kucing2 jantan kat umah, tak ada seekor pun yang berperangai hangit seperti kucing betina sekor tu. malu aku pada jiran2 berdekatan kerana membela kucing bohsia kat umah. itu nasib baik aku tak pernah lepaskan dia keluar dari rumah, kalau terlepas sah2 akan bunting bawah umur. kucing2 jantan kat luar tu memang asyik mengendeng si chomel tu. itulah sebab dia perasan dan jadi terus miang semacam.

baru2 ni aku ada menceritakan kepada jiranku tentang si chomel yg miang tu. dia kata tak sangka pulak bunyi yg didengar tu dari umah aku. disangkanya ada kucing jantan yang sedang naik minyak di luar sana! memangla tak siapa sangka kucing betina boleh membuat bunyi2an macam tu. nampaknya itulah yg berlaku sekarang.

aku ada berkata kepada jiranku tu aku nak carikan sekor kucing jantan yg "ada kelas" sket utk dibuat pasangan si chomel. aku nak kawinkan dia sebelum dihantar ke vet untuk di“chrett”kan! Hmmm... bukan setakat orang jer yg memilih2 mencari menantu sebagai pasangan anak mereka. aku ni nak carik pasangan kucing pun tak nak sebarangan kucing walau banyak yg bersepah2 kat luar tu. sadis gak kan.....
aku harap my neighbour tu will pass the word around.

No comments: