December 23, 2010

*M&S vs Local

Aku dah janji ngan Ros nak g year end lunch, and kali ni dia belanja! hehe! aku kuar awal sebab nak g bank dulu. sepatutnya Zani join sekali tetapi dia tidak dapat meloloskan diri dari opisnya yang banyak CCTV tu! tahun lepas masa year end lunch ada aku, Ros, Zani dan "akak angkat Zani"! hehe!! so nampaknya tahun ni hanya aku dan Ros jer lah!

Masa makan aku cite ngan Ros pasal satu blouse yg aku tengok kat Mark&Spenser last week dan aku sungguh berkenan. tapi tak beli lagi masa tu sebab tengok harga blouse tu macam rega selai baju kurung yg kubeli masa raya! so kena fikir2 dulu! dan sebab satu lagi aku tak jumpa fitting room! hehe!! Ros ajak aku ke sana lepas lunch. sampai kat M&S aku tunjuk lah blouse yg aku berkenan tu! Ros pulak tunjuk satu blouse lain yg cantik jugak. aku pun amek both dan cari fitting room. ada punn.....!! wah! dua2 aku suka! cemana ni... lepas congak2 aku bawak both to the counter and settle the payment!

Tapi kan... harga 2 blouse M&S tu, with good material quality and beautiful cutting tak sampai pun harga sehelai blouse made in Malaysia seperti yg diiklankan di TV menyuruh rakyat malaysia membeli barangan buatan tempatan yang harganya dekat2 350 hengget! I think i have got me a better deal here!

Maksudnya lebih kurang gini.. at this situation if i relate to that ad, i rather pay less RM for 2 imported branded blouses, rather than spend more RM for only 1 local made and expensive blouse!! Haha!! i have nothing against buying & using local, infact most of my attire were local made, but the point here is that one advertisement is sooooo deceiving! local item should be reasonable in price so it is affordable by most rakyat! not trying to compete with imported item and sell it at higher price! Apa2 pun, pada pandangan akulah, realitinya local made item is meant for the rakyat sebab menteri2 dan kuarga mereka tak pakai kot baju2 malaysian made ni kecualilah baju melayu, kurung, kebaya...yg sepasang riban2 reganya!

No comments: