July 26, 2011

ikan jeruk selera ramadhan

aku teringat ada satu resepi simple yg diberi oleh seorang teman yg membuat resepi ini ketika dia berada di mana entah… Sudan kot.
Tapi memang best - selera je makan nasi! Sangat sesuai nak buat lalu makan masa sahur nanti!

Aku nak letak resepi ni kat sini supaya nanti2 bila aku lupa cara2nya aku boleh cari kat blog aku ni ! hehe!!

Mula-mula sekali :
- Masak nasi
Lepas tu buat ini :
- ikan jeruk, dipotong kecil2
- bawang merah & bawang putih dimayang
- halia dihiris halus
- cili padi
- limau nipis diperah

Campurkan kesemua item2 di atas di dalam mangkuk kecik dan perahkan air limau nipis.
Kemudian masukkan mangkuk tersebut kedalam periuk nasi apabila airnya hampir kering. Tutup periuk nasi dan biarkan sehingga nasi masak.

Keluarkan mangkuk ikan jeruk dan senduk nasi, hidangkan dengan lauk2 lain….dan makan!

No comments: