July 20, 2011

mari belajar membuat coklat

Sabtu lepas aku telah mendaftar ke kelas membuat coklat cikgu Azimah. yuran kursus RM150.00 termasuk bahan2 dan bekalan, serta makan minum. sepatutnya ada 2 peserta termasuk aku, tapi yg seorang lagi tu tak hadir, so aku sorang jer yg belajar membuat coklat dari cikgu Azimah hari tu.

aku pun tak tahu macamana tiba2 jer aku rasa nak g belajar membuat coklat! hehe!! tapi memang best lah bila dah tahu teknik2 membuat homemade coklat ni.... my findings, actually bukanlah sebenar2nya "membuat coklat", kita sebenarnya "membentuk coklat" mengikut kreativiti memasing. tapi for those yg minat benda2 mengubah dari "plain" to "fantastic looking" memang boleh layan lah... dan i really like it. cuma kos dlm hobi ini agak tinggi dan harus berhati2 dengan pulangan dalam bentuk penambahan kilo kepada berat badan! coklat yg digunakan bukanlah coklat masakan yg biasa tu, tapi coklat berjenama terkenal yg agak mahal harganya. tapi andai kata kita boleh menjadikan hobi ini sebagai satu sumber pendapatan, ianya memanglah sangat bagus.

sekarang ni aku ada lah jugak berkira2 hendak mempromosi coklat2 gubahanku supaya aku boleh terus berkarya dan menjana pendapatan yg sekurang2nya pulang modal membeli bahan2 yg diperlukan.





No comments: