November 10, 2011

Harapan yang diimpikan

Pekerjaan pertamaku dengan sijil kelulusan SPM 2nd grade adalah sebagai Diagrammatic Artist di sebuah syarikat penerbitan, bermula di akhir tahun 1980an di Petaling Jaya. Suatu ketika sewaktu masa rehat, aku dan teman2 memasuki sebuah bilik yang baru siap diubahsuai untuk Production Manager. Aku duduk di kerusi empuk di meja besar tersebut. Sambil duduk dan memusing2kan kerusi aku berkata di dalam hati, bagusnya kalau aku mendapat pekerjaan berjawatan dan duduk di kerusi besar di bilik sendiri seperti ini.  Itu adalah impianku ketika itu.

Duapuluh tahun kemudian aku akhirnya berjaya merealisasikan impianku itu. Perjalanan yang sebegitu lama untuk mencapai apa yang pernah kuangankan suatu ketika dahulu. Itu adalah takdirku. Lambat atau cepat bergantung kepada usaha sendiri dan keredhaan Allah. Walaupun sepanjang perjalanan itu penuh dengan cabaran dan ranjau aku bersyukur kerana semua itu dapat kutempuhi dengan tabah.

Kehidupan ini tidaklah seperti yang kita jangka. Harapan yang kita sandarkan melalui impian tidak mestinya semua akan menjadi kenyataan. Untuk yang bernasib baik, bersyukurlah sekiranya mendapat apa yang dicari dan dicita2kan selama ini. Sekiranya kita tidak berjaya mengapai apa yang kita cita2kan, usahlah merasakan diri  tidak bernasib baik, berfikirklah semula bahawa sekiranya kita susah, masih ada orang yang keadaannya lebih sukar dari kita. Redhalah dengan apa yang kita ada, mungkin sesungguhnya itulah yang lebih baik buat kita, kerana tidak semestinya apa yang kita mahukan itu adalah baik untuk kita. Allah maha mengetahui apa yang kita tidak ketahui.  Sentiasalah bersyukur dengan nikmat Allah.

Banyak lagi impianku yang samada tidak tercapai , belum tercapai , atau hancur berkecai.  Apa2pun dalam usiaku kini aku ingin menutup buku tentang segala impianku yang tak kesampaian itu.  Cuma satu lagi hasratku  yang kekal dan amat besar yang ingin kulaksanakan :  mengerjakan ibadah haji di Mekah.

No comments: