June 30, 2010

*Puisi Masih Mendamaikan Jiwaku

Aku pernah menyimpan keratan puisi ini dari sebuah akhbar suatu ketika dulu dan aku masih mendapati ianya sungguh nostalgic, hingga kini...

Apabila Kata-kata Menjadi Sebuah Dosa

Ingin kurakamkan segalanya pada malam ini
Bagaimana kutidur di dadamu
Dan kau cuba mengeringkan airmata
Tapi aku tidak dapat bersuara
Apabila setiap kata-kataku
Telah menjadi sebuah dosa

Bila kau bertanya sesuatu
Paling mudah menjawab ”tidak tahu”
Kerana berkata benar
Telah menjadi sebuah dosa

Dan apalagi yang tinggal
Selain mulut yang bisu
Bila suaraku
Telah menjadi merbahaya
Dan kata-kata
Telah menjadi sebuah dosa

Zurinah Hassan 1977
http://zurinahhassan.blogspot.com


ini yang baru kubaca dan aku suka pula pada bait-bait puitisnya...yang amat dekat dengan kehidupan ini. Jiwang kan! Heaaa!

Yang Pasti

Kau mungkin bukan lelaki terbaik
Tapi buat perempuan sepertiku
Mungkin tidak ada yang lebih
Darimu

Aku mungkin tidak mendapat segala-galanya
Tapi dalam keadaan begini
Aku tidak meminta yang lebih baik

Usahlah bertanya apakah aku bahagia
Aku juga tidak menyoal perasaanmu
Kerana kadang-kadang bila terlalu mahu memasti
Orang menjadi semakin ragu
Terlalu berbicara dan banyak menganalisa
Orang jadi semakin tidak tahu

Atau mungkin kurang pasti
Tentang apa yang telah kukatakan
Tapi yang pasti
Kita tidak perlu terlalu pasti

Zurinah Hassan 2008
http://zurinahhassan.blogspot.com

No comments: